דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיווק מקינטוש, ראיון עם נחום דוניצה, מנהל התקשורת השיווקית של חברת ידע 

מאת    [ 24/10/2009 ]

מילים במאמר: 906   [ נצפה 2278 פעמים ]

פורסם לראשונה במדור השיווק של ד''ר אסף בקר בירחון אותות של איגוד המפרסמים 1993, בתוספת יחודית לשנת 2010: מאמר זה אולי יוסיף לך ידע ואולי גם יביא לך רווחים משיווק באינטרנט - פרטים בהמשך

איך שיווקו בישראל בתחילת שנות התשעים? מה נשאר אותו דבר ומה השתנה? מה היו השיקולים והרעיונות של טובי המשווקים בארץ שהובילו את רוב הענפים במדיה ובפעילות השטח, והניעו את גלגלי הכלכלה? חשוב לזכור שמדובר בעידן שבו הערוץ המסחרי רק נולד, האינטרנט היה משהו חדש ועתידי, ושיווק באינטרנט עוד לא היה אפילו בגדר חלום. על כל אלה, בסדרה של 100 ראיונות קצרים שקיים אסף בקר עם מנהלי שיווק, מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות רבות ממגוון ענפים. הראיונות פורסמו במסגרת המדור של אסף בקר "מן השווקים" בירחון אותות של איגוד המפרסמים. מותר לחייך בנוסטלגיה מול חלק מן המחשבות, אך לא מעט מן הרעיונות לא נס ליחם והם מהווים גם היום חומר מעניין למחשבה ולהפעלה מחודשת. חשיבותם הפוטנציאלית של ראיונות אלה לאנשי ניהול ושיווק, אינה רק המבט הרטרוספקטיבי: יש כאן הזדמנות להיחשף לפעילות שיווקית של מוצרים רבים במגוון ענפים, מזווית שמראה כי שיווק זה שיווק ואין חדש תחת השמש, ובכל זאת, לכולנו יש מה ללמוד מן האחרים שעשו זאת לפנינו.

חלפו כמעט עשרים שנה, והיום השיווק עובר בקצב מדהים לאינטרנט. אומרים שכולם עושים המון כסף באינטרנט, אבל מי זה כולם ואיפה הכסף? זה רק נותן לנו תחושה שאנחנו מפספסים את הרכבת. כך הרגשתי גם אני וכל המאמרים שקראתי רק בלבלו אותי, עד שמצאתי באינטרנט את הספר של הארווי סגל. אחרי כל כך הרבה זמן (וכסף) שבזבזתי על כל מיני מדריכים באינטרנט, בסוף מצאתי את המדריך הכי טוב למתחילים (ולמתקדמים) שלקח אותי צעד אחר צעד אל העולם החדש. יותר מזה, מתוך הכרת נפש המשווקים, הארווי קודם כל מלמד איך להשיג מכירות שיכניסו את הדולרים הראשונים להרמת המוראל, ואחר כך השמיים הם הגבול.
כן, ועוד משהו: את הספר קיבלתי חינם, כולל רשות להעביר אותו חינם לקוראים שלי. אז הנה בבקשה, לרשותכם המדריך שעזר לי ויעזור לכם, אבל עדיין אל תלחצו על הכתובת: קודם תקראו את הראיון, במשבצת למטה מחכה לכם הלינק לספר ולעוד כמה הפתעות.

http://www.supertips.com/ultimate/x/?id=4499


ראיון עם נחום דוניצה, מנהל התקשורת השיווקית של חברת ידע מחשבים
בשנת 1984 קיבלה חברת אפל החלטה שלא להתבסס על תוכנת ההפעלה הפופולארית DOS אלא על מערכת הפעלה יחודית שהוגדרה כממשק ידידותי בין האדם והמכונה.
''כך נולדה מערכת ממשק המשתמש הגרפי, עם העכבר, הסמלים הגרפיים וההפעלה הפשוטה והידידותית. יותר מכך'', אומר דוניצה, ''זה מזל לכל העולם שאפל פנתה לכיוון זה. ועובדה, אפילו חברת מיקרוסופט, בעלת ה-DOS, נכנסה לתחום החלונות שאינו אלא ניסיון לחקות את המקינטוש של אפל''. כשמדברים עם אנשי אפל על מקינטוש, מרגישים מיד את הניסיון האדוק להמיר כל דוס למקינטושאי.

נחום לא מכחיש ואפילו מדגיש שכל מי שעובד על ה''מק'' רואים לו את הניצוץ בעיניים, כי המק הוא יותר ממכונה, הוא חלק ממך, המעצים את היכולת האישית הביצועית שלך. וכשזה קורה לך, באופן טבעי אתה רוצה שזה יקרה גם לאחרים. מכאן למסיונריות הדרך קצרה. אבל מה לעשות, רוב העולם עדיין לא ראו את האור וממשיכים להשתמש בדוס ולראות במק מכשיר יעודי לגרפיקאים. בדיוק מול תופעה זו הציבו אנשי אפל לעצמם יעדים שיווקיים מוגדרים: לשבור את המיתוסים ולהחדיר את המקינטוש למגזר העיסקי ולתוך הבתים הפרטיים.

להשגת היעדים הוכנה תוכנית, אשר מתבצעת בשלבים בשנתיים האחרונות ומגיעה לשיא בקיץ הנוכחי. ''כצעד ראשון, נערכה פעולה להגברת הנגישות. לעומת 4 נקודות מכירה לפני שנתיים וחצי, כיום ניתן לקנות מקינטוש ב-70 נקודות ברחבי הארץ, כולל בסט ביי, דינמיק, ואפילו בישובי הפריפריה. כמו אצל משווקים נוספים, בני הנוער הם יעד מוגדר. הקיץ הזה המק מגיע אליהם בגדול.

בטלוויזיה החינוכית שובצה פינת המקינטוש בתוכנית ''זומביט'', שם מדגימים משחקים ולומדות. במוזיאון המדע מקבלים מידע לגבי המק, וכך גם באגף הנוער של מוזיאון ישראל ובתערוכת הדינוזאורים של מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. המק פעיל בעשר קייטנות של נוער שוחר מדע וקייטנות מחשבים, וכן במספר קניונים ברחבי הארץ: דיזנגוף סנטר, קניותר, קניון נתניה ואחרים - בשיתוף עם הדילרים של אפל.

בנוסף, חברת אפל הכריזה על תחרות לעיצוב שתי כרזות: אחת לעולם המק והשנייה לאיכות הסביבה. התחרות מיועדת לתלמידי בתי הספר הגבוהים לעיצוב והזוכים יקבלו כמובן מקינטוש אישי. פעולות אלו ואחרות, תוכננו אל מול המיתוסים הנפוצים: ''המק הוא לגרפיקאים בלבד'' - קטלוג תוכנות מגוונות יישלח הקיץ ל-15 אלף לקוחות פוטנציאליים. המק הוא לא ''אי בודד'' - המק יכול לדבר ולתקשר עם כולם, מבטיחים בחברת אפל. ''המק יקר יותר ולכולם יש P.C.'' - כאן מחכה ההפתעה של הקיץ, אשר לקראתה נבנתה כל מערכת הפעילויות: חברת אפל יוצאת עם המקינטוש החדש - פרפורמה - המיועד להיכנס לבתים של כולנו, ולהראות שהוא יכול הכל במחיר סביר.

סידרת הפעולות שתוארו, החלה בשבוע הספר. בשיתוף פעולה עם הוצאת עם עובד, איפשרה חברת אפל לבאי שבוע הספר לעיין על גבי מקינטוש בקטלוג ספרי עם עובד תוך כדי הפעלת משחקי מחשב. פעילות נוספת עליה סיפר לי נחום דוניצה, נשמעה לי מרתקת ומפתיעה. מדובר בשיתוף פעולה עם חברת התקליטים NMC , בהשקת תקליט חדש של הזמר בילי איידול. מפיו של דוניצה אני למד שבילי איידול הינו ממובילי זרם ה''סייבר-פאנק''. בנוסף לכך, הנ''ל נוהג לכתוב את המוזיקה שלו על גבי מקינטוש.

מוזיקה על מחשב? זה לא החידוש העיקרי, אומר דוניצה. גם מלחינים ישראלים עושים זאת: יזהר אשדות, גרי אקשטיין, יאיר ניצני ואחרים יוצרים הכל על המק: כותבים תווים, מאזינים, חותכים ומבשלים לנו מוזיקה. המיוחד אצל בילי איידול הוא ששיווק המוזיקה שלו נעשה על גבי המקינטוש. ה''פרויוויו'' לתקליט החדש שודר על גבי רשת מחשבים, וההודעות לעיתונאי המוזיקה הועברו על גבי דיסקטים של מולטימדיה עם הוראות הפעלה פשוטות: להכניס למק ולהפעיל. הדיסקט מציג בצבע ובצליל את ההודעה לעיתונות, משולבת בקליפים, הסברים ותמונות. הצופה יכול בכל עת לבקש את מילות השירים, הסבר למילים, תצלומים מתוך הקליפים ואפילו קטעים נבחרים מתוך הפילוסופיה האישית של הזמר.
שיווק המכשיר למניעת הזעה בכפות הידיים והרגליים www.nosweat.co.il
הטיפול היעיל להפסקת זיעה בידיים וברגליים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב